Sałata w fit posiłkach. Smaczna, zdrowa, lecz wciąż niedoceniana

Różne rodzaje sałat są doskonałym dodatkiem do większości dań. Można podawać je z makaronami, kaszami, ziemniakami, mięsem, pizzą, a nawet z towarzystwie owoców. Sałaty są jednak wciąż mało doceniane w Polsce. Wiele osób uważa, że są dobrym pożywieniem jedynie dla królików. Niektórzy kojarzą je też z drakońskimi dietami, które z powodu restrykcyjności prowadzą do nadmiernego wychudzenia. W rzeczywistości sałata taka jak rukola to zdrowy i niskokaloryczny dodatek do śniadania, obiadu bądź kolacji. Lekka sałatka, w której pojawią się liście rukoli, brzoskwinia lub pomarańcza, jest też dobrym wyborem na podwieczorek pełen witamin. Dowiedz się więcej na temat rukoli i innych rodzajów sałaty.

pizza z sałatą

Rukola - z czym podawać?

Świeża rukola to jedna z najpopularniejszych sałat ze względu na wyrazisty, dość ostry smak. Wystarczy dodać do niej garść pomidorków koktajlowych, pokrojony ser pleśniowy lub mozzarellę, a następnie skropić oliwą z oliwek, by stworzyć pożywną sałatkę na kolację. Kupując rukolę, warto zwrócić uwagę na jej pikantny smak i dobrać do niej łagodniejsze dodatki. Z powodzeniem można przyrządzić ją jako dodatek do włoskiej pizzy. Liście sałaty skrapia się sokiem ze świeżych cytryn. Następnie tak przygotowaną rukolę układa się bezpośrednio na kawałkach pizzy. Liście rukoli można dodać też do pasty w włoskim stylu lub uzupełnić nimi zdrową kanapkę na drugie śniadanie.

Jakie wartości odżywcze posiada rukola? Rukola zawiera jedynie 25 kcal w 100 g. Jest bogatym źródeł witaminy A, C i K, wapnia, potasu, żelaza i magnezu. Dodatkowo właściwości rukoli pomagają utrzymać prawidłową masę ciała. Niskokaloryczne warzywo dostarcza dużych ilości błonnika, który obniża poziom cukru we krwi oraz usprawnia funkcjonowanie układu pokarmowego. 

Rukola w sklepie online jest dostępna w niskiej cenie, dlatego warto włączyć ją do swojego menu. Dzięki wysokiej dostępności i atrakcyjnej cenie można jeść rukolę niemalże codziennie.

 

Liście sałaty lodowej - do czego pasują?

Sałata lodowa jest tania i często wykorzystywana w fast foodach. Jej liście są grube, chrupiące i soczyste, choć sama sałata ma mało wyrazisty smak. Ze względu na to jest lubiana nawet przez osoby, które unikają zieleniny i rzadko jadają świeże sałatki. Liście sałaty lodowej są polecane jako dodatek do mieszanek innych sałat, np. rukoli. Dzięki nim łagodzi się smak pikantniejszych odmian i zmienia się charakter całego dania. 

Sałata lodowa jest odpowiednim dodatkiem do domowych burgerów, różnego rodzaju tortilli i sałat w stylu śródziemnomorskim. Można łączyć ją z oliwkami, serem feta i pomidorkami, a także z pokruszonym serem kozim. Sałata lodowa może stać się również bazą do zdrowej sałatki gyros z kurczakiem, w której kaloryczny majonez zastępuje się jogurtem greckim. 

Liście sałaty lodowej zawierają tylko 13 kcal w 100 g. Jej regularne spożywanie zapewnia odpowiednią podaż potasu, wapnia, magnezu, żelaza i sodu. Dodatkowo odmiana zawiera witaminę C, która chroni przed przeziębieniami i wspiera szczelność naczyń krwionośnych.

Endywia, cykoria i sałata masłowa - jedz je na zdrowie!

Sałaty zapewniają uczucie sytości na dłużej. Dzięki nim wypełnia się żołądek i usprawnia się trawienie. W przemyśle spożywczym zwykle produkuje się sałatę paczkowaną w postaci mieszanek, jednak nie dotyczy to sałaty masłowej ze względu na jej niską trwałość. Uwagę warto zwrócić zwłaszcza na sadzonki w doniczkach. Są one pozbawione szkodliwych substancji konserwujących, a dzięki możliwości podlewania zjada się ją stopniowo, dbając o jej świeżość. Sałata masłowa ma jedynie 15 kcal w 100 g. 95% jej liści to woda, dlatego warzywo jest ultralekkie i polecane osobom na rygorystycznej diecie z powodu dużej otyłości.

W plastikowym opakowaniu znajdzie się cykorię, która nie należy do rodziny kapustowatych. Jest to roślina astrowata, jednak powszechnie wykorzystywana jak sałaty. Można przechowywać ją długo w lodówce zawiniętą w folię spożywczą. Wartości odżywcze rośliny są jeszcze szersze niż w przypadku sałaty lodowej lub rukoli. Cykoria zawiera aminokwasy siarkowe, miedź, fosfor i selen. Główka cykorii przeciętnej wielkości zawiera tylko 30 kcal.

Inną rośliną, która przypomina sałatę, lecz również należy do astrowatych, jest endywia. Jada się ją powszechnie we Francji, w Niemczech i Włoszech, choć jej popularność w Polsce stale się poszerza. 100 g warzywa ma 17 kcal i ponad 3 g błonnika, dlatego endywię można jeść niemalże bezkarnie. Poleca się ją w szczególności osobom, które mają nieprawidłowy poziom cholesterolu we krwi i cierpią na chroniczne zaparcia. Atutem endywii jest wysoka zawartość przeciwutleniaczy, które spowalniają procesy starzenia się organizmu. 

Dlaczego jeszcze warto jadać sałaty i rośliny, które je przypominają? Przede wszystkim warto przekonać się, że są nie tylko zdrowe, ale i naprawdę smaczne. Różne sałaty mają odmienny stopień kruchości, pikantny lub orzechowy smak, a nawet inne kolory i kształty liści. Warto próbować nowych smaków i przekonać się, że nawet zielenina może być wyśmienitym dodatkiem do posiłku.

 

undefined